7 tips voor het financieren van je ontwikkelplan
Aangemaakt op: 08-09-2025Laatste wijziging op: 09-09-2025 09:27:11
Op maandag 23 juni 2025 organiseerde de gemeente ’s-Hertogenbosch samen met de Verkadefabriek een inspiratiesessie over de gebiedsontwikkeling op de Tramkade. Nu we aan de vooravond staan van de openbare kavelverkoop, bereiden we initiatiefnemers daar zo goed mogelijk op voor. Een van de sprekers was bedrijfseconoom Alexander Ramselaar. Hij is betrokken bij de ontwikkeling en financiering van culturele projecten zoals de NYMA Makersplaats in Nijmegen en modebroedplaats De Wasserij in Rotterdam. Tijdens de inspiratiesessie deelde hij handige tips op het gebied van organisatie en financiering. In dit artikel lees je zijn belangrijkste lessen.
1. Zorg vroegtijdig voor een financieringspartner
Een vroege toezegging van een financieringspartner kan een project versnellen en vertrouwen creëren bij andere betrokken partijen. “In Nijmegen sprak Triodos Bank al vroeg in het proces haar intenties tot financiering uit. Je kan dit zien als een validatie die ook vertrouwen schept bij andere stakeholders zoals de gemeente. Het helpt ook om andere financiers sneller te overtuigen. Het is daarvoor wel essentieel om zelf een goed beeld te hebben over de financiële haalbaarheid en risico’s van je project, zodat potentiële financiers zien dat de initiatiefnemers weten waar ze mee bezig zijn en de verantwoordelijkheid kunnen dragen voor de ontwikkeling, realisatie en straks de exploitatie. Dus maak een solide plan.”
2. Zet in op meerdere financieringsbronnen
Financiering van projecten in de culturele en creatieve sector vraagt vaak om het aantrekken van meerdere financiers. Bij vastgoed komt daar bijna altijd een vorm van lenen bij kijken, maar er zijn ook vormen van geefgeld. “In het project Nyma zijn verschillende financieringsbronnen gecombineerd. Denk aan een bank, eigen kapitaal en zelfwerkzaamheid, maar ook bijdragen voor restauratie van het monument, verduurzaming en een publieke doorgang. Kijk dus goed naar welke waarde je voor wie hebt en welke regelingen er zijn.”
3. Betrek makers voor een duurzaam model
Door makers de mogelijkheid te geven om mede-eigenaar te worden, waarborg je langdurige betrokkenheid en duurzaamheid van de plek. Dit versterkt de community en zorgt ervoor dat de plek echt gedragen wordt door alle gebruikers.
4. Stem je financiering af op de waardeproposities en doelgroep
Een succesvolle financieringsstrategie houdt rekening met de specifieke doelgroep en de waardeproposities die huizen in je project. “In De Wasserij werd bijvoorbeeld gewerkt met gedifferentieerde huren, zodat startende ontwerpers lagere huren betalen en financieel sterkere partijen hogere huren. Dit zorgt voor een duurzame exploitatie en een inclusieve community. Daarnaast is het belangrijk om financieringspartners te kiezen die de maatschappelijke doelstellingen van het project ondersteunen, zodat er een gedeeld belang ontstaat tussen financiers en initiatiefnemers.”
5. Kies een geschikte rechtsvorm voor continuïteit en betaalbaarheid
Bij de financiering en organisatie van een permanente plek is het belangrijk om een rechtsvorm te kiezen die zowel de continuïteit als de betaalbaarheid waarborgt. Een coöperatieve verenigingsvorm kan een goede oplossing zijn, waarbij het vastgoed gezamenlijk wordt gekocht en beheerd. Zo zorg je voor gedeeld eigenaarschap en betrokkenheid van de gebruikers. Je kunt ook een stichting oprichten, waarbij persoonlijke belangen minder een rol spelen, maar het vinden van eigen vermogen complexer kan zijn.
6. Houd rekening met stijgende lasten bij eigendom
Wanneer je met een groep makers een pand koopt, stijgen vaak de maandelijkse lasten. Dit kan leiden tot discussie, vooral als de huur voorheen laag was. Maar er staat wel wat tegenover. Eigendom biedt zekerheid en lange termijn-regie over de plek en de betaalbaarheid ervan. Het schept ook een horizon om bijvoorbeeld investeringen in verduurzaming te doen.
7. Maak maatschappelijke waarde tastbaar voor financiers en gemeenten
Naast financiële haalbaarheid is het belangrijk om de maatschappelijke waarde van een project inzichtelijk te maken. Gemeenten en financiers kijken namelijk steeds vaker naar de bredere impact van een initiatief, zoals de culturele en sociale meerwaarde. Instrumenten zoals het waardenwiel kunnen helpen om deze effecten te identificeren, kwantificeren en te presenteren. Dit vergroot de kans op commitment en bijdragen vanuit publieke en private partijen.
Heb je nog vragen aan Alexander? Neem dan contact op via alexander@backinggrounds.com of 06-54 32 05 68.